Genre

Drama, Sci Fi

Land

USA

Regissör

Francis Ford Coppola

Manus

Francis Ford Coppola

Megalopolis

Efter 40 år och med en budget på 120 miljoner dollar har regissören till filmer som Gudfadern-trilogin och Apocalypse Now till slut förverkligat sitt efterlängtade drömprojekt MEGALOPOLIS som handlar både om ett dekadent framtida New York och det antika Roms fall på samma gång.

MEGALOPOLIS är en episk framtidsvision med en helt egen visuell stil där ett futuristiskt New York gestaltas som om det vore det antika Rom, där staden styrs av en dekadent överklass. I storslagna scener skildras maktkampen mellan Caesar Catilina, arkitekt och konstnärligt geni som vill omvandla staden till ett utopiskt idealsamhälle och den konservativa borgmästaren Franklyn Cicero som vill behålla överklassens lyxliv och privilegier. Samtidigt följer vi kärlekshistorien mellan Catilina och Ciceros dotter Julia och intrigerna mellan familjemedlemmarna i de makthavande klanerna, vilket ger Coppola utrymme att skildra både intima familjerelationer och hela samhällsutvecklingen i en och samma film.

En stjärnspäckad ensemble bestående av Adam Driver, Giancarlo Esposito, Nathalie Emmanuel, Aubrey Plaza, Jon Voight, Laurence Fishburne, Shia Laboeuf, Talia Shire, Jason Schwartzman och Dustin Hoffman ger träffsäkert liv åt Coppolas allegoriska manus som utforskar mänsklighetens eviga teman; girighet, korruption, lojalitet, idealism, makt, kärlek och mänsklig strävan. 

Francis Ford Coppola’s decades-long dream project is truly epic. Was it worth the wait? Dear god, yes.” – ROLLING STONE

An indescribable, troubling monument, unique in its genre.” – LES ECHOS

Francis Ford Coppola’s mad modern masterwork reinvents the possibilities of cinema.
– DEADLINE

MEGALOPOLIS in its most dazzling and audacious moment — breaks through the screen to bridge the gap between life and thought, art and reality.” – INDIEWIRE

[MEGALOPOLIS] feels like the work of a filmmaker who, rather than repeating himself ad infinitum or resting on his countless laurels, remains excited by moving pictures and their infinite possibilities.” – THE NEW YORK TIMES